top of page
Search
  • asja

Poporodna otožnost: Baby blues, o katerem moramo govoriti


Poporodna otožnost ali baby blues je pogosto stanje, ki prizadene veliko novorojenih mamic (do 80 %). Kljub pogostosti je tema še vedno nekoliko tabu, zaradi česar se mnoge mame počutijo nepripravljene in osamljene, ko se srečajo s temi občutki.


Drama ali zakaj ob zajtrku jokam?

Ko sem se sama srečala z njo po obeh porodih, je vključevala nenavadno intenzivne čustvene odzive na sicer povprečne dražljaje. Npr. v jok me je spravilo, ko je mož v mojo jutranjo kašo dal preveč oreščkov. ("Saj pa vendar VE, da jih imam rada bolj malo.") Vzela sem osebno.


Zdaj, po skoraj 3 letih, mi je smešno. Takrat pa je bila to moja resničnost.


Kaj je poporodna otožnost?

Poporodna otožnost, znana tudi kot baby blues, je kratkotrajno stanje, ki se pojavi kmalu po porodu. Značilna je za obdobje prvih nekaj dni do dveh tednov po rojstvu otroka.


Simptomi vključujejo nihanje razpoloženja, žalost, jokavost, občutek preobremenjenosti, razdražljivost in težave s spanjem.

Zakaj se pojavi?

Hormonske spremembe, ki sledijo porodu, so glavni vzrok za poporodno otožnost. Raven estrogena in progesterona, ki sta med nosečnostjo visoka, po porodu hitro upade. Poleg hormonskih sprememb pa na razpoloženje vplivajo tudi telesna izčrpanost, pomanjkanje spanja in velika življenjska sprememba, ki jo prinaša skrb za novorojenčka.


Normalno in pričakovano

Pomembno je vedeti, da je poporodna otožnost normalna in pričakovana. Približno 80 % novorojenih mamic doživi baby blues. To ni znak šibkosti ali tega, da si slaba mame, temveč naravni odziv telesa in duha na velike spremembe.


Kako se soočiti s poporodno otožnostjo?

1. Pogovarjaj se

Eden najboljših načinov za soočanje s poporodno otožnostjo je pogovor. Povej partnerju, družini ali prijateljem ali poporodni douli, kako se počutiš. Iskanje podpore in deljenje svojih občutkov lahko močno olajša težo, ki jo nosiš.

2. Počivaj in skrbi zase

Kadar je le mogoče, počivaj. Ne poskušaj biti popolna mama in narediti vsega sama. Načrtuj pomoč pri hišnih opravilih in skrbi za otroka. Dober spanec je ključen za tvoje dobro počutje.

3. Sprejmi svoja čustva

Ne zatiraj svojih občutkov. Sprejmi, da je normalno, da se počutiš žalostno ali preobremenjeno. Dovoli si jokati, kadar potrebuješ, in se ne obsojaj za svoja čustva.

4. Bodi pozorna na prehrano

Uravnotežena prehrana lahko pomaga pri uravnavanju razpoloženja. Poskrbi, da zaužiješ dovolj hranil, hrana naj bo primerna za poporodni čas (temu se med drugim temeljito posvetimo v mojem spletnem tečaju Rojstvo mame) in ne preskakuj obrokov. Pij veliko vode, toplih napitkov in se izogibaj prekomernemu uživanju kofeina in sladkorja.

5. Skrb za telo

Tudi nežna telesna aktivnost, kot je razgibavanje v postelji sprošča endorfine, ki so naravni dvigovalci razpoloženja. Nežna, ljubeča masaža pa bo dvignila oksitocin in te pomirila. (Mame po porodu masiram na njihovem domu.)


Kdaj poiskati pomoč?

Če simptomi trajajo dlje kot dva tedna ali se poslabšajo, je pomembno poiskati strokovno pomoč. Poporodna depresija je resnejše stanje, ki zahteva zdravljenje. Znaki vključujejo stalno žalost, izgubo zanimanja za stvari, v katerih si prej uživala, težave z navezovanjem stika z otrokom, občutke brezupa ali celo misli o samopoškodovanju. Če se znajdeš v tej situaciji, nemudoma poišči pomoč pri zdravniku ali terapevtu. (Klic v duševni stiski je lahko prvi preprost korak)


Zaključek

Poporodna otožnost je pogosta in normalna izkušnja mnogo novorojenih mamic. Pomembno je, da o tem govorimo in poiščemo podporo, ko jo potrebujemo. S pravilno nego zase in podporo okolice lahko to obdobje prebrodimo in se osredotočimo na uživanje v novih trenutkih s svojimi najmlajšimi.


Si doživela poporodno otožnost? Piši mi, če bi podelila, kaj je v jok spravilo tebe. asja@novorojena.si







Foto: Tamara Bizjak


Sem Asja Samec, poporodna doula, mama, psihologinja ... Moje poslanstvo je podpirati mame v poporodnem obdobju v njihovem intenzivno-transformativnem procesu – rojevanja mame. Če želiš mojo strokovno podporo kot pripravo, pomoč ali reintegracijo izkušnje tega obdobja, mi piši. Več o meni in mojem delu najdeš >> tule <<.


 


 

Že imaš mojo brezplačno e-knjižico in avdio vizualizacijo?


  1. Naročiš ju >> tule <<





3 ZAMOLČANE POTREBE NOVOROJENE MAME


  • Ko se rodi dojenček, se rodi tudi mama

  • Kakšne potrebe ima novorojena mama?

  • Pogoste stiske novorojene mame

  • Kaj in kdo lahko pomaga?




137 views

Comments


bottom of page